zondag, februari 12, 2006

Door de taalbarriere

'Hunnie waren beter als ons, en meer wil ik er weinig over zeggen', om voetballer Frank de Boer tijdens een oud interview met de tv maar eens te citeren. Dat Nederlands een te moeilijke taal is, is wel duidelijk. Maar nu ook onze Vlaamse striphelden Suske en Wiske brabbeltaal gaan uitslaan, lijkt de strijd der taalpuristen verloren.

In hun nieuwe album De Kaduke Klonen, zegt Lambik na zichzelf gekloond te hebben: 'Ik ben toch wel iets intelligenter dan hem'. Dat moet natuurlijk 'dan hij' zijn. En zo moeilijk is het niet, want 'hij' is aanwijzend.

Hier in Rotterdam kunnen ze helemaal wat van. Beter gezegd, niks van. 'Ik kon hun niet', waarmee gezegd moet zijn: ' Ik kende hen niet'. Of: dat lag hij uit (legde). En 'als hun' (dan zij) is feitelijk helemaal ingeburgerd.

Gaat ik me eige op de bank liggen.

1 Comments:

At maandag, februari 13, 2006 10:30:00 a.m., Blogger filospinz said...

Ik heb daar een haat-liefde verhouding mee. Aan de ene kant kick ik op algemeen beschaafd Nederlandsch, maar aan de andere kant zou je nooit meer het perfecte typetje neer kunnen zetten zonder die foute taalgewoontes...

 

Een reactie posten

<< Home