donderdag, september 08, 2005

Arabische overbuurman (2)

Ding dong: de veel lager wonende Arabische overbuurman van gisteren.

'Gisteren werd vanaf hier stiekem gefilmd en dat willen wij niet.'
'Een foto van de prachtige wolken gemaakt, bedoel je, zonder stiekem te zijn.'
'Wij willen niet op de film.'
'Foto. Hoe kom je eigenlijk op het idee dat jullie er op zouden staan?'
'Eh...'
Stilte.
'Wat gaat er gebeuren met die film?'
'Foto.'
Hij kijkt naar binnen en ziet ingelijste prenten hangen.
'Kijk, er worden kinderen ontvoerd, mensen vermoord en dat soort dingen in deze klotewereld.'
'...?!'
'Maar als u zegt 'Ik ben fotograaf', dan weet ik het.'
'Zo is het.'
'Ah.'
Hij ontwijkt nerveus de ogen, haast me een hand te geven en druipt af.

Kort of lang, dit doet iets met de mens. Bijvoorbeeld met de lang gekoesterde loyale opstelling ten opzichte van de Arabische medebuur. Die is er nu aan. Ik bedoel, als er al commentaar komt wanneer een wolk op de foto wordt gezet, dan mag van mij de bliksem inslaan. Een gezellige paniekactie om niks, goed voor de sfeer, fijn voor de samenleving.