zaterdag, juli 23, 2005

Nu de diersoorten op zijn...

Roodharigen 'met uitsterven bedreigd'

Mensen met echt rood haar, een bleke huid en een sproetenkop spreken tot de verbeelding. Onderzoekers, kunstenaars of fotografen kunnen ze echter maar met moeite vinden. Echt rood wordt namelijk een zeldzaamheid.

Pessimistische biologen en erfelijkheidsdeskundigen gaan er van uit dat de échte roodharigen, over 50 jaar totaal uit het Nederlandse straatbeeld zijn verdwenen. Anderen denken dat het nog een paar honderd jaar zal duren, maar verdwijnen doen ze op den duur onherroepelijk.

Het recessieve gen dat mensen rood haar, blanke huid en sproeten geeft is vermoedelijk tussen de 50.000 en 100.000 jaar oud. Ongeveer één procent van de westerse wereldbevolking is nu roodharig.

Heb je het tussen de 50 en 100duizend jaar volgehouden, ben je over 50 jaar totaal uit het straatbeeld verdwenen...

Bron

2 Comments:

At maandag, april 06, 2009 4:43:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

ik hoop niet dat over 50 jaar de roodharige allemaal weg zijn want, en dan zal ik al snel sterven en anders ben ik de enige, dat is ook niet alles=)

 
At woensdag, februari 03, 2010 4:21:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Moeilijk te vinden?
Ik zie toch heel vaak mensen met rood haar, nou meestal kinderen. Ik heb zelf ook rood Haar.

 

Een reactie posten

<< Home