woensdag, augustus 30, 2006

Middeleeuwse ongelijkheid

Ze laat me haar rijbewijs zien, en ja hoor, daar staat het: Jonkvrouw.

'Daar heb ik niks voor gedaan hoor. Kreeg ik bij geboorte.'

Ik zie me al een diender voor me, die haar staande houdt. Hij stelt dezelfde vraag als ik. Ze geeft hetzelfde antwoord. De diender kijkt nog eens. Zijn hersenen draaien op volle toeren over de vraag of hij haar nou wel of niet moet bekeuren.

Puur speculatief en gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat hij twijfelt en in haar voordeel beslist. Haar leuke lach in combinatie met de titel... Weet hij veel. Dat gebeurt niet elke dag.

Waarom staat zoiets in een rijbewijs?

Vervolgens rijdt u of ik langs. Hangen.

3 Comments:

At woensdag, augustus 30, 2006 1:33:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik ken een jonkheer. De titel staat inderdaad in het rijbewijs en ook in het paspoort, als ik me goed herinner.

Ik vraag het me inderdaad af, of zulks voordelen oplevert! In de kassarij bij de Appie lijkt het me ook handig. 'Pardon, ziet u dit paspoort? Ik ben een jonkheer. Ik ga nu even voor, dus.' :-)

 
At woensdag, augustus 30, 2006 4:36:00 p.m., Blogger neems said...

Moet een titel als Doctorandus dan ook niet op zo'n papier? Daar is wél hard voor gewerkt. Meestal.

 
At woensdag, augustus 30, 2006 8:49:00 p.m., Anonymous Anoniem said...

Blauw bloed daar hoef je niets voor te doen. Als het een beetje meezit hoef je niet eens te werken.

 

Een reactie posten

<< Home